VTEM Banners
Bewegen
Dat bewegen goed is voor ons lichaam hoeven we niet meer uit te leggen. Maar dat bewegen goed is voor ons geestelijk welzijn is minder bekend.
Voeding
Voedsel heeft als belangrijke taak het lichaam van voldoende voedingsstoffen te voorzien, De voeding levert bouwstoffen, beschermende stoffen en brandstoffen.
Ademhalen
Onze ademhaling volgt tijdens de eerste levensjaren een bepaalde ontwikkeling. Wanneer ontwikkelingsfases niet soepel verlopen heeft dat effect op onze ademhaling.
Drinken
Water is op zuurstof na de belangrijkste substantie voor de menselijke gezondheid. Water is dan ook erg belangrijk voor onze spijsvertering.
Slaap
Een goede slaap zorgt voor meer energie, betere stemming, beter geheugen, meer creativiteit, een beter reactievermogen en een beter werkend immuunsysteem.

De waterhuishouding van het menselijk lichaam moet goed geregeld zijn. Want hoewel een mens ongeveer een maand zonder voedsel kan, is drie dagen zonder vocht dodelijk.  De mens bestaat dan ook voor een heel groot deel uit water. Uit hoeveel water precies is afhankelijk van leeftijd en geslacht.  Zo bestaat een ongeboren baby de eerste maanden voor bijna 97% uit water. Rond het dertigste levensjaar is die hoeveelheid teruggezakt naar circa 70% en dit zakt nog verder tot circa 60% rond het vijfenzeventigste levensjaar.

Daarnaast bestaan vrouwen uit minder water dan mannen omdat ze meer vet hebben. Zoals gezegd is een tekort aan vocht dodelijk. Ten eerste omdat het helpt de lichaamstemperatuur op peil te houden, ten tweede omdat het ervoor zorgt dat het bloed vloeibaar blijft. Al bij een vochtverlies van 7% wordt het bloed stroperig en zullen allerlei organen uitvallen.

Wat moet je drinken
Er is geen beter drank dan water van goede kwaliteit. Het genot van een glas koel, zuiver water als je het warm hebt en dorst hebt,doet voor niets anders onder.
 
Hoeveel water heeft een mens dagelijks nodig?
De dagelijkse behoefte aan water wordt voor het grootste gedeelte vervuld door te drinken .   Men moet dagelijks minimaal tussen de 1,5 en 2 liter water drinken. Voedsel dat een hoog vochtgehalte heeft, draagt ook bij aan het op peil houden van de hoeveelheid water in het lichaam. Het is meestal zo dat de hoeveelheid water die men drinkt bepaalt wordt door onze gewoontes en niet onze dorst. Wanneer je dorst hebt, wijst dat er doorgaans op dat je niet genoeg water hebt gedronken.

Waarom moeten we zoveel water drinken?
Water is op zuurstof na de belangrijkste substantie voor de menselijke gezondheid.. Water vormt de basis van alle biologische processen in het menselijk lichaam. Water is vooral belangrijk voor het spijsverteringstelsel, omdat het bijdraagt aan de constante bevoorrading en export van producten en substanties. Water zorgt ook voor de warmteregulatie in ons lichaam. Voor mensen is het van levensbelang dat de lichaamstemperatuur op een standaardniveau blijft. Daarom moet men bijvoorbeeld zoveel water drinken als men koorts heeft. Water neemt warmte op en voert het door te zweten af.

Gulden regel: Drink voldoende water! Geef je lichaam wat het nodig heeft: WATER!

Wanneer je dorst hebt, wijst dat er doorgaans op dat je niet genoeg water hebt gedronken.

Wanneer het lichaam water uitscheidt, geven de speekselklieren in de mond minder speeksel af. Hierdoor wordt de mond droger. Deze droogheid van de mond wordt ervaren als dorst.

Beste drank
Er is geen betere drank dan water van goede kwaliteit. Het genot van een glas koel, zuiver water als je het warm hebt en dorst hebt, doet voor niets anders onder.Een van de voornaamste aspecten van het herstellingsvermogen van het lichaam is het filtreren van het bloed, een functie die vooral door de nieren wordt vervuld. Die zuiveringsinstallatie kan alleen doelmatig functioneren als er voldoende water door stroomt om die afvalstoffen af te voeren.

De nieren
Uw nieren kunnen niet naar behoren functioneren  zonder voldoende water. Wanneer nieren niet goed functioneren, worden vele schadelijke stoffen in de lever opgeslagen. De functie van de lever is ook om opgeslagen vetten om te zetten in bruikbare energie. Indien de lever een deel van het werk van de nieren moet overnemen, werkt deze niet op 100% capaciteit, zodat opgeslagen vetten opgeslagen blijven en dus een oorzaak van te dik worden.
Als u voldoende water drinkt, zal in je lichaam niet opstapelen, schadelijke stoffen en vetten.
 
Als je te weinig water drinkt
We drinken gewoon te weinig water, hoe vaak we ook gehoord hebben hoe belangrijk het is om wel genoeg te drinken. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 75 procent uit water. Als we dit percentage ook maar met 2 procent naar beneden zouden brengen, zouden we uitdrogen.

Als we te weinig water drinken kunnen we één of meerdere kwalen krijgen.
 
* Vermoeidheid                          * Trage stofwisseling
* Slechte bloedcirculatie              * Slechte weerstand
* Infectie aan de urinewegen       * Opeenhoping van gifstoffen
* Hoge bloeddruk                        * Trage denkprocessen
* Hoofdpijn                                 * Stress
* Pijnlijke gewrichten                   * Gewichtstoename
* Rugpijn                                    * Maag- en darmstoornissen
* Infecties aan de urinewegen  

Deze kwalen worden allemaal veroorzaakt door uitdroging.
Als je een van deze symptomen bij jezelf herkent of misschien wel meerdere, dan volstaat het om dagelijks voldoende water te drinken.
 
Goed om te weten
Wees matig met koffie, thee en alcohol. Deze dranken zetten de nieren aan tot een grotere urineproductie en leiden zo tot vochtverlies. Zowel frisdranken als alcoholbevattende dranken zoals bier en wijn bevatten veel calorieën. Wist je dat één liter frisdrank ongeveer 20 klontjes suiker bevat.

Jo-IngDia Nederland onderscheidt zich van anderen, doordat zij werkt aan het concept van beleving van de mens tijdens het proces van ouder worden in body en mind en deze te bewegen naar een staat van groei in leefstijl om gezond, vitaal en gelukkig in het leven te staan zowel in privé als in het werk.

Wij kunnen voorkomen door lichaam en geest van werkgevers en werknemers in een staat te laten bewegen van ontstressen door een rustmoment te geven via werkplekonderzoek, gesprekken, massage etc. Mensen helpen in het vinden van een balans in body en mind, en hen bewust maken van een gezonde leefstijl in werk en privé.

Lees verder

          Samenkomen is een begin;
          Samen blijven is vooruitgang;
          Samenwerken is succes"

                                          Jo-IngDia Nederland

Contact

Bezoekadres :
Oeverlandenweg 2
7944 HZ Meppel

Tel: 06 - 134 875 45
B.g.g.: 06 - 213 914 56
Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Website: www.jo-ingdia.nl